Een alarmerend beeld in het onderzoek van Trans.eu, uitgevoerd in 2022. De studie, met 96 deelnemers, – waaronder logistiek- en transportmanagers – onthult dat 43,5 procent van de bedrijven hun laadvolgorde moet aanpassen vanwege vertragingen bij vervoerders. Dat zorgt voor ingrijpende gevolgen.
Bijna 30 procent van transportbedrijven moet dagelijks één tot drie keer hun leveringen opnieuw plannen, terwijl ruim 15 procent dat zelfs vier tot tien keer doet.
Lange wachtrijen, geïrriteerde chauffeurs en voortdurende stress. Het is de dagelijkse hectiek voor veel magazijnen in heel Europa. De noodzaak van een sterke relatie tussen bedrijven en hun transportpartners is nog nooit zo belangrijk geweest. De chaos benadrukt niet alleen operationele tekortkomingen, maar onderstreept ook de urgente noodzaak van een vlekkeloze samenwerking.
Tijdslotbeheer als oplossing
Hoe kunnen we dit verbeteren? ‘Tijdslotbeheer’ is een strategische aanpak die efficiënte coördinatie tussen verladers en vervoerders mogelijk maakt. Het doel is om dockschema’s te optimaliseren en tegelijkertijd de bijbehorende uitdagingen te verminderen. Deze aanpak belooft niet alleen verbeteringen in de dockschema’s, maar belooft ook een revolutie in de manier waarop de transport- en logistieke sector met haar diverse uitdagingen omgaat.
Verbeterde communicatie en gestroomlijnde operaties
Logistieke professionals ontdekken dat dockplanners het vermogen hebben om informatie te centraliseren. Deze tools gaan verder dan alleen het plannen van tijdsloten; ze bevorderen ook de communicatie tussen logistieke afdelingen, vervoerders en magazijnen, wat leidt tot een soepele workflow.
De geconsolideerde informatie speelt een cruciale rol bij het aanpakken van coördinatieproblemen en het bevorderen van efficiëntere werking. Dockplanners bieden ook toegang tot informatieve rapporten met belangrijke indicatoren, wat een veel beter inzicht in alle magazijnprocessen oplevert. Dit biedt de mogelijkheid om constant verbeteringen door te voeren. Met de opgedane inzichten met de dockplanners kunnen de operaties worden verfijnd, kan de efficiëntie worden verhoogd en zijn bedrijven veel beter in staat zich aan te passen aan veranderende logistieke behoeften.
Onmisbare partners
Het implementeren van een tijdslotbeheersysteem richt zich niet alleen op operationele uitdagingen, maar creëert ook een belangrijke samenwerking tussen verladers en vervoerders. Doordat in Europa een dreigend tekort is aan 400.000 chauffeurs, geven vervoerders steeds meer de voorkeur aan klanten die efficiëntie vooropstellen en wachttijden bij magazijnhellingen verminderen.
Een onderzoek door Federtrasporti, een Italiaanse associatie van vervoerders en logistieke exploitanten, benadrukt dat de omzet van een transportbedrijf met 15 procent kan stijgen als de wachttijden bij de magazijnhelling worden verminderd. Het omarmen van tijdslotbeheer komt ten goede aan het gehele logistieke ecosysteem.
Noodzaak, geen luxe
Een nauwe samenwerking tussen bedrijven en vervoerders is niet langer een luxe maar een essentiële behoefte om de complexe aspecten van de moderne logistiek te begrijpen. Terwijl we aan de vooravond staan van een transformerende periode, klinkt de oproep tot actie. Dit betekent gezamenlijk innovatieve oplossingen omarmen, partnerschappen versterken en samenwerken aan een toekomst waarin het laden bij de laadperrons opnieuw symbool staat voor operationele efficiëntie. Nu is het de tijd voor de logistieke sector om te evolueren en een tijdperk van samenwerking, efficiëntie en succes te starten.